לפום צערא אגרא

לפום צערא – אגרא 

 

"וַיָּבֹאוּ כָּל הַחֲכָמִים הָעֹשִׂים אֵת כָּל מְלֶאכֶת הַקֹּדֶשׁ אִישׁ אִישׁ מִמְּלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר הֵמָּה עֹשִׂים" (ל"ו, ד')

 

כתב הצדיק רבי יעקב אבוחצירא זיע"א בספרו "פיתוחי חותם":

הנה אמרו חכמים ז"ל (ברכות ו:) "לעולם יהא זהיר אדם בתפילת המנחה", וכן אמרו שם: "לא נענה אליהו הנביא אלא בתפילת המנחה", ולכאורה יש להבין, במה גדול כוחה של תפילת המנחה יותר מכוחן של שאר התפילות?

והשיב: אכן כן, כל תפילה ותפילה כבודה במקומה, אלא שתפילת המנחה כוחה גדול יותר משאר התפילות. ומדוע? משום שתפילת שחרית אפשר להתפלל אותה בקלות יחסית, שכן האדם מתפלל אותה בתחילת היום, בטרם שיתחיל בעסקיו וטרדותיו. כך גם לגבי תפילת ערבית, יחסית קל להתפלל אותה, וזאת משום שזמנה הוא בסוף היום, לאחר שסיים האדם את עיסוקיו וענייניו. ונמצא שבשעת תפילת ערבית האדם נמצא לאחר עסקיו וטרדותיו, ועל כן קל להגיע לבית הכנסת לתפילות שחרית וערבית!

אולם תפילת מנחה יש בה קושי גדול יותר, שכן זמנה הוא באמצע היום, בשעה שהאדם מצוי בשיא טרדותיו ועסקיו, באמצע משאו ומתנו, בשעה כה לחוצה קשה מאוד לאדם להניח את עסקיו וענייניו ולהיכנס לבית הכנסת לתפילת מנחה.

ועל כן הזהירו חכמים ואמרו: לעולם יזהר אדם בתפילת המנחה, היות ושם הוא המבחן האמיתי לאדם, האם יניח עסקיו ויתפנה מטרדותיו על מנת להתפלל תפילת מנחה אל בוראו, או לאו.

ובזה הסביר רבינו "האביר יעקב" את דברי הפסוק (ל"ו, ד'): "ויבואו כל החכמים העושים את כל מלאכת הקודש"- הם הצדיקים ויראי ה' העסוקים במלאכתם, ובכל זאת כאשר מגיעה שעת המנחה, הם עוזבים את הכול מאחריהם, ומיד ניגשים לתפילת מנחה, ובאים "איש איש ממלאכתו אשר המה עושים".

ובמה הדברים אמורים?

אכן, קשה יותר להתפלל תפילת מנחה משאר התפילות, ברם, משום כך מעלתה ושכרה גדולים יותר, שהרי כבר אמרו (אבות ה', כ"ג): "לפום צערא – אגרא!", כי ככל שהיגיעה רבה יותר – כך גם השכר גדול יותר.

ובעניין זה, שאל רבי חיים ויטאל את רבו האר"י הקדוש: בדורות הקודמים חיו גדולי עולם וקדושי עליון, ואנו לא מתקרבים לקצה השגתם, והדבר מייאש!

השיבו האר"י ואמר: כל דור וניסיונותיו. בדורות האחרונים גבר כוחו של יצר הרע, וכל התגברות שאדם מתגבר כנגדו בדור הזה, נחשבת מאוד בעיני הקב"ה, כי אין הקב"ה קובע את שכר המצווה אלא על פי הקשיים שהאדם עובר בדרך אל המצווה. (נערך ע"י הרה"ג שמעון יוחאי יפרח שליט"א)

1122

למאמרים נוספים – לחץ כאן.


הקליפ השבועי

תפילת ה"אור החיים" הקדוש

יְהִי רָצון מִלְפָנֶיךָ אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ אֱלֹהֵינוּ יְדִידוּת אוֹר נַפְשֵׁינוּ רוּחֵינוּ וְנִשְמָתֵינוּ,
לְמַעַן בְּרִיתְךָ אֲשֶר כָּרַתָּ לִשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה מִידוֹת שֶאֵינָן חוֹזְרוֹת רֵיקָם מִלְפָנֶיךָ
זְכוֹר אַהֲבָתֵינוּ וְחִיבָּתֵינוּ וְהָשֵׁב שְׁכִינָתְךָ לְבֵית קָדְשֵׁינוּ וְתַחֲזוֹר לְהִשְׁתַּעֲשֵׁעַ בָּנוּ כִּימֵי קֶדֶם
כִּי קָשָׁה פְּרִידָתְךָ מִמֶנוּ כִּפְרִידַת נַפְשֵׁינוּ מִגוּפֵינוּ, הָמוּ מֵעֵינוּ וְכָלְתָה נַפְשֵׁינוּ
אֶל גְאוּלַת שְׁכִינָתְךָ וְאֶל מְעוֹן קָדְשֶׁךָ וְלִרְצוֹנְך ה' נִכְסַפְנוּ.

הִנְנוּ מִתְחַנְנִים וּבוֹכִים לְפָנֶיךָ ה' אָב הָרַחֲמָן
עַל גָלוּת הַשְׁכִינָה הוֹשִׁיעָה ה' שְׁכִינָתְךָ וְדַבֵּק נַפְשֵׁינוּ
בְּאַהֲבָתְךָ הַנְעִימָה וְהָעַרֵיבָה עַל נַפְשֵׁינוּ רוּחֵינוּ וְנִשְׁמָתֵינוּ וְייֵעוֹל מַלְכֵּנוּ בְּהֵיכְלֵיה.

אפליקציית אור החיים הקדוש - זמינה עכשיו להורדה!

ממעלות הלימוד ב"אור החיים"

"והגדת לבנך ביום ההוא לאמר…- צריך לדעת אמרו 'לאמר', והלא כבר אמר 'והגדת'?
עוד ירצה באומרו 'לאמר', להיות שאמר "והגדת לבנך" , תינח אם יש לו בן , אך אם אין לו בן – פטור?, תלמוד לומר: "לאמר" שעל כל פנים צריך להגיד ואפילו בינו לבין עצמו!
אפשר שירמוז באומרו "והגדת לבנך" שאם יגיד את ההגדה האמורה בעניין, יזכהו ה' שיגיד לבנו!…"
(מתוך ספר "אור החיים" – פרשת בא, פרק יג', פסוק ח')