קדושת הארץ
"וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ" (י"ח, ג')
הקשה הצדיק רבינו יעקב אביחצירא זיע"א בספרו "מחשוף הלבן": מדוע הקב"ה מכנה את ארץ ישראל בתואר "ארץ כנען", ובפרט אחר שנכנסו בני ישראל לארץ? הרי כבר אפשר לכנות אותה בתואר "ארץ ישראל"!
והשיב: הנה המילים "ארץ הכנעני" עולות בגימטרייה 496, וגם המילה "מלכות" עולה בגימטרייה 496. וידוע שהמילה "מלכות" רומזת למידת הדין, כי "דינא דמלכותא – דינא" וגם נאמר: מלך במשפט יעמיד ארץ.
ורצה הקב"ה לרמוז בזה שהנהגתו כלפי ארץ ישראל שונה מהנהגתו כלפי שאר הארצות. כי ארץ ישראל על הדין ועל המשפט היא יושבת ומתנהלת, שנאמר: "ארץ אשר עיני ה' אלקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה", והרי היא בבחינת היכלו של מלך! ועל כן נקראת בתואר "ארץ הכנעני" שהוא בגימטרייה "מלכות", להורות שהיא היכלו של מלך, והקב"ה נוהג ביושבי הארץ בהקפדה יתירה כיאה וכראוי ליושבי היכל המלך.
ומשום כך הזהירה התורה והוסיפה (ויקרא י"ח, כ"ח): "ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה כאשר קאה (הקיאה) את הגוי אשר לפניכם!"
ארץ ישראל דומה לקיבת אדם, אשר היא רגישה ועדינה בשונה מקיבתם של בעלי חיים. אם יאכל האדם מאכל מקולקל, ואפילו במעט, מיד תפלוט קיבתו את המאכל ותקיאנו החוצה, לרוב רגישותה. כך ממש היא ארץ ישראל, אשר אינה מסוגלת לקבל לתוכה בעלי עבירה לרוב קדושתה, ואדרבה היא מקיאה ופולטת אותם וגורמת להם לצאת לחוץ לארץ.
הבה נשמור על קדושתה של ארץ ישראל, ובזה נזכה ליישוב טוב ולביטחון מושלם בארץ ישראל.
(נערך ע"י הרה"ג שמעון יוחאי יפרח שליט"א)
למאמרים נוספים – לחץ כאן.